‘Van dromen naar doen’

De Nationale Werkbezoekdag, waar JobOn de aanjager voor is, is een laagdrempelig initiatief dat werkgevers koppelt aan mensen die op zoek zijn naar een (nieuwe) baan. Eén van die bedrijven is adviesbureau Improven uit Utrecht, dat eind november met zeven nieuwkomers een netwerkgesprek aanging. ‘We deelden ontroerende verhalen, waardevolle achtergronden, mooie dromen, herkenbare uitdagingen en ogenschijnlijk haalbare ambities.’

door Thomas Braun

Improven werd in 2022 benaderd door JobOn om over een samenwerking te praten en een van de onderwerpen was de Nationale Werkbezoekdag. Consultant Merlijn Tak: ‘Omdat de samenwerking toen meteen al zo positief was, zeiden we vorig jaar ook meteen ja. Wij steken graag onze tijd in mooie initiatieven zoals de Werkbezoekdag’.

Toegevoegde waarde voor nieuwkomers

Improven is een adviesbureau dat organisaties begeleid in transities, zo licht Merlijn toe. ‘Dit doen we op het snijvlak van Finance, Risk en IT met speciale aandacht voor project- en programmamanagement.’ In 2022, toen Improven voor het eerst betrokken was bij JobOn, was volgens Merlijn de Werkbezoekdag al ‘een succes’. ‘We hebben de handschoen dit jaar weer opgepakt en de samenwerking met JobOn vergroot. Collega Bram Sinderdinck vult aan: ‘We deden niet alleen mee met netwerkgesprekken van onze consultants op de Werkbezoekdag, maar hebben ook de 020Werkbezoekdag georganiseerd en hebben fysiek mensen bij elkaar gebracht tijdens een sollicitatietraining. We zijn actief aan de slag gegaan in de regio Amsterdam en hebben ons specifiek gericht op de doelgroep nieuwkomers, mensen die zich recentelijk gevestigd hebben in Nederland.’ Merlijn: Ons idee “Improven heeft vele consultants die allemaal in verschillende branches werken en deze kunnen voor deze doelgroep echt van toegevoegde waarde zijn. Want nieuwkomers hebben vragen over onze werkcultuur en over solliciteren in Nederland. En daar wilden we ons voor inzetten.’

Echte netwerkers

Deze keuze viel bij JobOn ook in goede aarde, omdat ook JobOn zich vanaf 2023 inzet voor deze doelgroep. Bram: ‘Wij werden gelijk warm van het idee om van betekenis te zijn voor deze doelgroep en er ontstond ook een heel mooie klik tussen onze organisatie.’ Die klik was, en is, er ook tussen Improven en JobOn, zegt het tweetal. Bram: ‘De mensen van JobOn denken mee en geven ook hun mening, het zijn geen jaknikkers, zijn zoeken echt naar het beste voor de doelgroep. We sparren samen en zoeken naar wegen die ons verder brengen. En het zijn ook echte netwerkers, dat werkt zeer constructief.’ Merlijn: ‘Ze hebben ons aan alle kanten ondersteund en we kregen ook ruimte om zelf dingen te onderzoeken.

En er is ook echt sprake van een stip op de horizon: aankomend jaar willen we de Werkbezoekdag nog verder brengen in Amsterdam. Met JobOn werken betekent: korte lijnen en snel schakelen en dat werkt heel prettig. We hebben dit project echt samen opgepakt en met de hulp van veel enthousiaste collega’s tot een succes gemaakt.’

Wat levert de 020Werkbezoekdag op voor de werkzoekenden?

‘Ons project was tweeledig’, licht Merlijn toe. ‘Aan de ene kant probeerden we zoveel mogelijk collega’s binnen Improven te enthousiasmeren om mee te doen met de 1 op 1-gesprekken, en daar was veel animo voor. Daarnaast waren we op locatie bij Hiwork, een instelling die vluchtelingen aan een bij hen passende baan probeert te helpen. We zijn met zeven nieuwkomers in gesprek gegaan en dat ging heel natuurlijk. We hebben gevraagd naar hun dromen en hoe we die zouden kunnen verwezenlijken. En dat alles hebben we terugvertaald naar ons netwerk, om echt te kijken of we haakjes konden vinden waardoor ze een stap verder in hun carrière konden komen.’ Bram: ‘Een van de heren was diplomaat in zijn thuisland. Hier vervult hij een compleet ander soort baan. Hij had zich neergelegd dat hij voor nu ander werk zou doen dan het werk waar hij gelukkig van werd. Hoewel hij in het begin van de ochtend redelijk teruggetrokken overkwam, zag je hem, naarmate het gesprek vorderde, helemaal opleven en enthousiast worden. Dat was mooi om te zien.’

Luisteren en inspireren

Merlijn: ‘Het is voor deze mensen soms moeilijk, omdat er tijdsdruk zit op het vinden van een baan als je nieuw komt in Nederland. Maar het is ook van belang dat ze doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Op zulke momenten is het goed als je kunt kijken in je netwerk, naar hun droom, en dat ze hun ambities kunnen terugpakken.’ Bram: ‘Ik vond het echt een meerwaarde zoals we bij elkaar zaten, naar elkaar luisterden en door elkaar werden geïnspireerd. Je merkte ook dat zij elkaar gingen helpen. Zo was er een man al twee jaar zzp’er; een andere dame was nog statushouder en wilde ook zelfstandig ondernemer worden maar zij had geen idee hoe ze moest beginnen. Tussen die twee ontstond er meteen een mooie connectie.’

De kracht van de Werkbezoekdag

Volgens Merlijn is de kracht van de Werkbezoekdag vooral de laagdrempeligheid. ‘Het is fijn als je alles openhartig aan iemand kunt vragen, dat kan namelijk niet altijd. Wij waren blij dat we ze konden helpen, maar zij hielpen ons net zo goed. Echt bijzonder dat je met dit soort laagdrempelige benaderingen zo’n mooie band kunt opbouwen. We hebben afgesproken om met elkaar in contact te blijven om zo samen nieuwe stappen te kunnen maken.’ De Nationale Werkbezoekdag werkt aan werk en wij zijn heel trots dat wij een samenwerkende partner zijn voor Stichting JobOn.

Save-the-date 20 november 2024

Met 1000+ netwerkgesprekken op één dag was de Nationale Werkbezoekdag 2023 een groot succes. Honderden werkgevers hebben de deuren geopend om nieuwsgierige werkzoekenden een kijkje in de keuken te geven. Noteer de Nationale Werkbezoekdag op 20 november 2024 nu alvast in je agenda!

Fotocredits: Hossein Ramzi

Pin It on Pinterest

Shares
Share This